برخی از شرکتها آن چنان به کیفیت محصولات خود اطمینان دارند که فکر میکنند بازدیدکنندگان با دیدن آنها حتما تبدیل به طرفدارانی دو آتیشه خواهند شد. اما این تمام ماجرا نیست. در این حرف که داشتن محصولی با کیفیت، برای جذب مشتری، از اهمیت بالایی برخوردار است شکی نیست ولی برای ساختن ارتباط سازنده با مشتریان، شما باید چیز بیشتری به آنها بدهید.
بنابراین بعد از خرید مشتریان، میبایست استراتژیهایی در خصوص پیگیری محصول، جذب و سرگرم کردن آنها تبیین شود. با این کار به آنها نشان خواهید داد که شما تنها به فکر کسب درآمد خود نیستید و به آنها اهمیت میدهید.
این پیگیریها از آن جهت از اهمیت بالایی برخودار است که ارتباط شما را با مشتریان خود قویتر خواهد کرد.
بازاریابی از طریق ایمیل، یکی از بهترین روشها برای بازاریابی محصولات و خدمات شما میباشد. اما فروش از طریق آن دوام چندانی ندارد. مشتریان نیاز دارند تا با شرکتی که از آن خرید را انجام میدهند در ارتباط بمانند. بنابراین صرف فروش محصول، ایده خوبی نیست.
برای به حقیقت پیوستن این ایده و ایجاد ارتباط، پیگیریها از طریق رشتهای از ایمیلها میباشد. حالا زمانی که مشتری از شما خریدی را انجام میدهد، پایان داستان نخواهد بود. چیزی که شما نیاز خواهید داشت حمایت مشتری است. ارسال ایمیلهای پیگیری، کمک خواهد کرد تا آنها دوباره از شما خرید کنند.
هدف از ارسال ایمیل، حفظ و ایجاد ارتباط بیشتر با مشتریان است. متخصصین حوزه بازاریابی سه دسته ایمیل را بعد از خرید، برای ارسال پیشنهاد میکنند: ایمیل قدردانی و تشکر، ایمیل بازخورد یا نظرسنجی، ایمیل محصولات پیشنهادی. امیدواریم بعد از مطالعه این مقاله به اهمیت ارسال ایمیل و پیگیریهای مربوطه پی ببرید. در تمام این دستهبندیها سعی بر آن شده است که مشتری تجربه بهتری را در زمان خرید خود داشته باشد.
ایمیل قدردانی و تشکر
شما در این ایمیلها نشان خواهید داد که ارزش مشتریان خود را میدانید و برای آنها احترام قائل هستید. اغلب در این گونه از ایمیلها سعی خواهد شد تا اگر سوال و یا شک و تردیدی در مشتریان وجود دارد رفع گردد. لازم نیست در داخل ایمیل چیز خاصی قرار دهید فقط کافی است برای رسمی شدن نامه، در قالب ایمیلهای شرکت، خود چند خط بنویسید. میتوانید لینک صفحه خدمات مشتریان و یا صفحه خرید و پیگیری سفارش را در متن خود قرار دهید. شخصیسازی متن نامه، جذابیت بیشتری داشته و تاثیر زیادی در ذهن مخاطب ایجاد خواهد نمود. همچنین تا جایی که ممکن است باید متن نامه از دقت بالایی برخوردار باشد و خطایی نداشته باشد. اگر میخواهید به زبان انگلیسی متن نامه خود را ارسال کنید در زیر چند ابزاری که به شما در این رابطه کمک خواهد کرد، آورده شده است.
- Via Writing و Writing Populist دو نمونه از منابعی هستند که برای اصلاح ساختار گرامری متن، به شما کمک خواهند کرد.
- Reverso ابزار آنلاینی است برای چک کردن متن شما، برای اینکه از صحت و دقت متنتان اطمینان حاصل کنید.
- Simplegrad و State Of Writing بلاگهایی میباشند که اطلاعات مفیدی را در خصوص نامههای اداری و همچنین متن ایمیل در اختیار شما قرار میدهد.
- My Writing Way و Lets Go And Learn به شما کمک میکند تا برای داشتن ایمیلهایی خاص و بدون عیب از تخصص متخصصان بهره گرفته و آنها را به کار ببرید.
ایمیل بررسی محصول
با ارسال یک نامه ساده و پرسیدن سوال از خریداران خود، میتوانید بهترین فرصت را برای بررسی محصول و برندتان ایجاد کنید. نظر آنها در مورد محصول یا خدمت دریافتی و یا تخفیفی که داده اید چیست؟
اطلاعات مفیدی را از این طریق کسب خواهید کرد و این حس را به مشتری انتقال خواهید داد که برای او ارزش قائل هستید.
ایمیل پیشنهادات
شما میتوانید محصولهای مشابه و یا بهتر را به مشتریان خود پیشنهاد دهید، بنابراین در کنار افزایش فروش ارتباط عمیقتری را با آنها ایجاد خواهید کرد. این نمونه از ایمیلها را به صورت مجزا برای خریداران خود ارسال کنید و مطمئن شوید که محصولات مرتبط را به آنان معرفی کردهاید.
ایمیل خوش آمدگویی
این نوع از ایمیلها همانند ایمیلهای قدردانی و تشکر هستند اما برای خدمات مبتنی بر ثبت نام کاربران، کاربرد بیشتری دارند. از این طریق، ورود آنها به جمع شما خوش آمد گفته میشود، از آنها برای خرید محصول و خدمات تشکر کرده و چیزهای متنوع دیگر به آنان پیشنهاد میگردد.
ایمیل اطلاعات ارسال مرسوله
این ایمیل یک ضرورت در روند پیگیری سفارشات میباشد. باید به مشتری این اجازه داده شود که چه موقع مرسوله ارسالی را دریافت خواهد کرد و چگونه می تواند از وضعیت مرسوله خود آگاه شود. این یک ضرورت است چرا که آنها انتظار دریافت این اطلاعات را دارند.
ایمیلهایی با اطلاعات مهم
مشتریان نیاز دارند تا در سطح عمیقتری با برند شما ارتباط برقرار کنند. به این معنی که ایمیل ارسالی فقط نباید شامل اطلاعات خرید آنها باشد بلکه باید مطالب با ارزش و سرگرم کننده مرتبط نیز در متن نامه گنجانده شود.
ایمیل برای سبدهای خرید رها شده
مواقعی پیش خواهد آمد که مشتری بعد از انتخاب لیست خرید و قرار دادن در سبد خرید خود، سفارش را به اتمام نمیرساند و و سبد خرید را رها میکند. راهی پیدا کنید تا با آنها ارتباط برقرار کنید و با راهکارهایی خلاقانه سعی در ترغیب آنها به خرید کنید.