اجازه دهید تا چند سوال از شما بپرسم:
- آیا شما از اکسل برای مدیریت مشتریان خود استفاده میکنید؟
- آیا علاقهای به مدرن کردن فعالیتهای فروش خود دارید؟
- آیا برای خرید نرمافزار بازاریابی و فروش محدودیت هزینه کردن دارید؟
اگر جواب شما به یکی از سوالهای بالا “بله” است،
شما نیاز به راهکاری برای حل مشکلات خود دارید. به این معنی که نرمافزاری را
خریداری کنید و یا مشاوری را برای خود استخدام کنید. از طرفی شاید علاقهای به خرج
کردن و هزینه کردن ندارید. نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) رایگان و متن باز (Open Source) بسیاری وجود دارند که تمام امکانات و ویژگیهای نرمافزارهای
پولی را در اختیار شما قرار میدهند. در این مقاله سعی خواهم کرد تا چند نمونه از
بهترین نرمافزارهای CRM رایگان را به شما معرفی کنم. از بین 160 نرمافزار مدیریت مشتریان
رایگان بررسی شده، 4 تا از برترین نرمافزارها را انتخاب کردم.
Flowlu CRM
Flowlu CRM ابزاری مبتنی بر فضای ابری (Cloud-based) برای مشاغل با سایزهای مختلف است. نسخه رایگان آن ویژگیهای یک سیستم CRM مانند مدیریت سرنخ، مدیریت تماس، پیش فاکتور، صورتحساب و مدیریت پروژه را ارائه میدهد.
مناسب برای: کسبوکارهایی با ابعاد مختلف است، که به دنبال نرمافزارهایی هستند تا عملکردهای مختلفی از جمله فروش، بازاریابی و امور مالی را مدیریت کنند.
HubSpot
HubSpot یک سیستم CRM مبتنی بر فضای ابری (Cloud-based) ، برای مشاغل کوچک و متوسط (SMB) است. نسخه رایگان آن شامل مدیریت تماس، برنامهریزی ایمیلها، چت زنده و مدیریت جلسات است. مناسب برای: کسبوکارهایی کوچک و متوسط که هم اکنون از صفحات گسترده برای مدیریت ارتباط با مشتری استفاده میکنند و میخواهند لیستهای تماس را با نرمافزار CRM بهبود بخشند.
Really Simple Systems CRM
Really Simple Systems یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری برای مشاغل کوچک است. نسخه رایگان آن حداکثر دو کاربر را پشتیبانی میکند و شامل مدیریت روند فروش، مدیریت اسناد، مدیریت تماس و دارای قابلیت گزارشگری است.
مناسب برای: کسبوکارهای کوچک که به دنبال نرمافزار CRM رایگانی هستند تا با نرمافزارهای موجود شرکت، ادغام شود.
Vtiger
سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ویتاگر(Vtiger) برای مشاغل کوچک و متوسط به خوبی کار میکند و میتواند بر روی سرور شرکت (On-premise)یا بر روی فضای ابری (Cloud-based) مستقر شود. این نرمافزار متن باز (به این معنی که رایگان است) بوده و برای پیاده سازی و اجرای آن نیاز به کمی اطلاعات فنی خواهید داشت. این نرمافزار CRM، مدیریت تماس، اتوماسیون بازاریابی، اتوماسیون فروش و ماژولهای پشتیبانی مشتری را در خود جای داده است.
مناسب برای: کسبوکارهایی با اندازههای مختلف که به دنبال راه حل CRM هستند و نیاز دارند تا با حساب Microsoft Outlook خود نیز ادغام شوند.