اگر فکر میکنید چرا صدها ایمیل، پر از پیشنهادات دریافت میکنید و درک نمیکنید چرا شرکتها تصمیم به ارسال این هرزنامهها (اسپم) گرفتهاند. این مقاله برای شما تهیه شده است.
چرا؟ برای اینکه احتمالا شما دهها پیشنهاد با ارزشی که به رونق کسبوکارتان کمک میکند را از دست دادهاید. به عنوان یکی از متخصصین حوزه بازاریابی، ما هر روز اقدام به ارسال ایمیلهای سرد کرده و از این کار لذت میبریم. شاید فکر کنید این یک شوخی و جک است اما ما از این کار لذت میبریم. اگر در ابتدای مسیر کاری کسلکننده و وقتگیر بود اما بعد از گذشت مدت زمانی تبدیل به تخصص ما شده و خودمان آن را انتخاب کردهایم. به همین دلیل میخواهیم به شما نشان دهیم که ارسال ایمیل سرد یک ماجراجویی جذاب است.
در ابتدا، به بیان اطلاعات پایهای در خصوص ایمیل سرد میپردازیم تا مطمئن شویم شما با مفهوم آن آشنا هستید و میدانید که به چه صورت کار میکند.
ایمیل سرد (Cold Email) چیست؟
همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، ایمیل سرد پیشنهادی است که شما به صورت الکترونیک به مشتری بالقوه ارسال میکنید. از این طریق راهی را برای ارتباط با شخصی که اصلا ملاقات نکردهاید، برقرار میکنید.
ایمیل سرد چگونه کار میکند؟
فرض کنید که شما دلال ماشین هستید و هر روز یک مشتری فوقالعاده به نام علی را میبینید. علی آقا هر روز در راه برگشت به خانه خود جلوی مخازه شما میآید و از یک ماشین خاص تعریف میکند. اما به دلایل نامشخصی مشتری بالقوه شما از آمدن به داخل مغازه شما امتناع میکند. بعد از کمی کنجکاوی و تحقیق به این نتیجه میرسید که او تجربه بدی از خرید ماشین داشته است. علی دیگر به دلالهای ماشین اعتماد ندارد. اینجا به روش زیر شما باید وارد عمل بشوید:
- یک پیام، مخصوص علی آقا بنویسید. (ایجاد ارتباط)
- اطلاعات تماس او را پیدا کرده (شماره تلفن، ایمیل، شبکههای اجتماعی و…) و پیام را ارسال کنید.
- سپس برای بیان این حقیقت که شما با او آشنا هستید پیامهای دیگری را در ادامه پیام اول ارسال کنید.
- منتظر بمانید!!
بعد از سومین پیام، علی هنگام صحبت کردن با شما حس بهتری خواهد داشت. اما او هنوز به شما اعتماد ندارد. نکته مثبت ماجرا در این است که موضوعی برای گفتگو بین شما وجود دارد. دفعه دیگری که علی پشت مغازه شما میآید خیلی راحت تر میتواند سوالهایی در مورد محصولات شما بپرسد.
ایمیلهای سرد برای فروش محصولات نمیباشند. آنها برای بیان و ایجاد احساسات به کار گرفته میشوند! مشتری خود را به خنده یا گریه بیاندازید، او را کنجکاو و یا تشویق کنید. برایش الهام بخش باشید. این حس را در مشتری بوجود آورید که با محصولات شما احساس نزدیکی و ارتباط کنند.
با وجود مباحث مطرح شده آیا حاضرید ادامه بدهید ؟ پس راحت باشید و کمربندهای خود را ببندید! سفر ما در راه “من یک مخاطب ایمیل سرد هستم” شامل 5 ایستگاه است و هر کدام آنها جنبه خاصی از ایمیل سرد را ارائه میدهند. شروع کنیم!
ایستگاه اول: ایمیل سرد = پیشنهاد کاری
این همان زمانی است که شما شروع به خواندن و بررسی محصولات ارائه شده در ایمیل میکنید. هدف هر ایمیل سرد آوردن سود برای شما است. بعضی مواقع فروشندگان بهتر از شما میتواند نحوه پیادهسازی محصولشان را با بیانی ساده ارائه دهند. امتحان کنید. شاید واقعا ایده فوقالعادهای باشد؟ به علاوه شما همیشه میتوانید درخواست دوره آزمایشی از آنها بکنید.
ایستگاه دوم: ایمیل سرد = افزایش فروش
یکی از روشهای تاثیر گذار برای گرفتن سرنخهای جدید میباشد. برای مثال، سینک پردازان سیستم پیشنهاد ارسال پیامک خودکار را در سامانه مدیریت ارتباط با مشتری میدهد و شما می بینید که با آن میتوانید به صورت بهینه به ارتباطات با مشتریان خود بپردازید. چیزی که از اهمیت بالایی برخوردار میباشد، آورده شدن مشتریان بالقوه بیشتری به سمت شما است. به خاطر بیاورید، سرنخهای بیشتر= فروش بیشتر.
ایستگاه سوم: ایمیل سرد = مخاطبین جدید تجاری
ایمیل راهی ارتباطی با کارآفرینانی است که ارزشهای یکسانی را به اشتراک میگذارند. اگر در حال حاضر محصولی مورد نیاز نمیباشد، جایی را در آینده برای آن نگه دارید. دنیا در حال تغییر است، بهترین روش برای بقا، همکاری است. خرید محصول یا خدمت ارائه شده تنها راه پاسخ به این گونه ایمیلها نمیباشد. خلاق باشید و همیشه راهی را برای ایدههای جدید باز بگذارید.
ایستگاه چهارم: ایمیل سرد = بزرگترین فرصت
این شانس شما برای دستیابی به موفقیت های شگرف است. اینکه شما یک سرمایهدار و به دنبال سرمایهگذاری و یا اینکه یک ایدهپرداز و به دنبال حمایت هستید، اهمیت ندارد. امروزه پیامکها و ایمیلها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.: شرکتهای بزرگ ارسال پیامکهای شخصی به تلفن های همراه را ترجیح میدهند. به نظر خودتان، آیا شما ترجیح میدهید که در روز چندین نفر، که تا حالا آنها را ملاقات نکردهاید، با شما تماس بگیرند یا برایتان پیامک و یا ایمیل ارسال کنند تا در زمان مناسب آنها را بررسی کنید. اگر از ما این سوال پرسیده شود مطمئنا ما ترجیح میدهیم مسئول برنامه روزانه خودمان باشیم.
ایستگاه پنجم: ایمیل سرد = تعریف و تمجید کاری
ایمیلهای سرد را به عنوان یک عمل تحسین کننده برای آنچه که انجام میدهید در نظر بگیرید. در دنیای تجارت مدرن، در بازاری مملو از رقبا، شما و شرکتتان برجسته و مخاطب قرار گرفته شدهاید. به عنوان مثال در سینک پردازان سیستم، ما به همه شرکتها ایمیل ارسال نمیکنیم. همیشه به دنبال بهترینها هستیم. برای همین قبل از برقراری ارتباط لیستی از ویژگیهای شرکتهای برجسته را تهیه خواهیم کرد.
امیدوارم که تا به اینجا گیج نشده باشید. حالا میخواهم ذهن شما برای قسمت مورد علاقه من، روشن و آماده شود.
حالا جای خود را به عنوان ارسالکننده ایمیل در نظر بگیرید. به نظر میرسد اگر شما از ایمیل سرد خوشتان نمیآید به این معنی خواهد بود که از آن هم استفاده نخواهید کرد. اما این مشکلتان را باید در اسرع وقت حل کنید.
آیا به نقشی که ایمیلهای سرد امروزه بازی میکنند، اشاره کردم؟ بله ایستگاه 4 را ببینید.
میدانید چرا کسب مهارت در ارسال ایمیلهای سرد از اهمیت بالایی برخوردار است؟ به عنوان صاحب یک کسب و کار از شما انتظار میرود تا محصول یا خدمت خود را تبلیغ کنید. اگر میخواهید که مردم شما را بشناسند و با شما تجارت کنند باید با آنها ارتباط برقرار کنید. منتظر نباشید تا آنها شما را پیدا کنند. این وظیفه شما است که خودتان را نشان دهید. برای برجسته شدن، افرادی را استخدام کنید که در صنعت شما متخصص باشند.
آیا تا به حال پیشنهاد کاری در LinkedIn دریافت کردهاید؟
این نمونه دیگری از به کارگیری مهارت ایمیل سرد میباشد. شما میتوانید با یک کارمند آیندهنگر و با ارزش ارتباط برقرار کنید. الزاما کاندیدها در این لحظه به دنبال شغل نیستند، اما آنها پیشنهاد شما را بررسی خواهند کرد. زمانی که آنها بخواهند شغل خود را تغییر دهند، پیام شما را به خاطر خواهند آورد و با شما ارتباط برقرار میکنند. خلاق و صبور باشید!
نتیجهگیری
آیا به یاد دارید در ابتدای بحث درباره “همکاری”، ” همیشه راهی را برای ایدههای جدید باز بگذارید” صحبت کردیم؟ همیشه حرفهای هایی با اطلاعات زیاد وجود دارند که بهتر از ما میتوانند کارها را انجام دهند. ایمیل سرد به ما کمک خواهد کرد تا این اطلاعات را از اولین منبع بدست بیاوریم. تنها کاری که شما باید انجام دهید پرسیدن سوال است. از یک فرد همفکر به ناهار کاری و یا شرکت در یک سمینار دعوت به عمل بیاورید. افراد موفق عاشق به اشتراک گذاری اطلاعات هستند.